2009 26/08

Nya konkurrensregler till högskolan – vad är poängen?

amsterdam26

God morgon! Dagen började tidigt precis som vanligt, med en kopp kaffe och DN. Har precis läst om det nya betygssystemet. ”Inför skolåret 2010/2011 inför regeringen nya konkurrensregler till högskolan. Toppbetyg är då inte längre 20,0 eller 5,0 som räknas om. Istället är det 22,5 eftersom man numera kan tillgodoräkna sig 2,5 så kallade meritpoäng. Men det kan man bara göra om man gått en gymnasieutbildning år 2000 eller senare. De elever som gått i skolan tidigare får inte räkna om sina gamla betyg till den nya skalan. Inte heller får de utgöra en egen urvalsgrupp till högskolan. Alla med äldre betyg hamnar 2,5 poäng efter i konkurrensen med yngre elever.”

Varför införa sådana regler? Det nya systemet är ju rent sagt diskriminerande! Förstår verkligen inte poängen med det här och blir rätt så irriterad. Jag själv har en termin kvar på min utbildning, som jag tänker avsluta när jag flyttar tillbaks till Stockholm. Eller varför inte läsa något mer efteråt? Men då undrar man verkligen hur det kommer att gå?

Similar Articles

26 kommentarer

  • Håller med dig där, Sverige håller på och förfaller och våran ministrar pratar bara goja

  • Jag gick ut 2003 och är alltså en ev de årskullarna som tydligen ska kunnat tillskansa sig 2.5 poäng extra, men jag har aldrig hört talas om några ”meritpoäng”. Jag går redan en utbidning och är klar om 2 år så det påverkar inte mig, men det är väl en självklarhet att ha separata urvalsgrupper om en grupp inte har någon möjlighet att konkurera. (dock så vet jag inte riktigt vad killen i artikeln snackar om, teknisk fysik, på kth iaf, kräver inte så höga poäng och han lär lätt komma in ändå, det är inte så hög konkurrens på de flesta tekniska utbildningar av nån skum anledning, det anses väl inte ”häftigt” nog för idiokratin sverige)

  • för mig gäller det där med meritpoäng!

  • Mats S och Niklas: Det är lite lustigt att vår högskoleminister själv erkänner att – ”det är en smärre orättvisa.” – varför skapar man ett nytt system överhuvudtaget som man vet innehåller orättvisa element? Det låter som de inte har tänkt igenom det från början.

  • Hur många gånger ska betygssystemet göras om? Jag tillhör generationen som hade 1-5 och det fungerade i mitt tycke bra. Enkelt och ganska klart, det är det som de flesta eftersträvar i många sammanhang men tydligen inte inom betygssystemet. Jag får en obehaglig påminnelse om ändring för ändrings skull utan något egentligt mål eller syfte. Jag bettar på att det nya systemet innan 2015 kommer att göras om igen för att ge sysselsättning till några glada administratörer och utredare. Någon som sätter emot?

  • Fredrik: Jag är också en del av det gamla betygssystemet – och man ska ju inte riktigt vara rädd för ändringar, för ingen av oss kan ju säga att det var det bästa systemet heller.

    Däremot så känns det ju bara helt galet att de, precis som Natasha säger, börjar med ett betygssystem som de REDAN NU vet innehåller orättvisa delar. Det känns ju som det är nu de har chansen att fixa det, istället för att göra det värre?

  • Det här blir det skott som förhoppningsvis slutligen och definitivt kommer att sänka den centrala antagningen till högskolan. Låt oss på högskolorna själva avgöra vilka studenter vi vill ta in. Betyg och resultat på högskoleprov blir då ett sätt bland flera andra möjliga sätt att visa vad man går för. Det vore bra med studenter som noga tvingats tänka igenom om motivera varför just de skulle bli bra läkare, jurister eller ingenjörer (osv osv). Etik, gott omdöme, initiativförmåga och förmåga att formulera sig begripligt skulle komma i fokus i betydligt högre utsträckning än idag. Det vore trevligt.

  • Jag tror högskoleministern inte riktigt vet vad han snackar om! Jag ska prata med en jurist om det här , för jag tror nämligen inte att resonemanget går ihop med våra lagar i Sverige.

  • enligt senaste statistiken från VHS har ju killen i artikeln rätt om Teknisk Fysik på KTH http://www.vhs.se/upload/antagning/statistik/NY/HT2009_antagna_urval2_program.pdf

    För att komma in krävs vanligen 19,8-20,0 men i år var det 19,4 , men det gör ju inte stor skillnad i hans fall eftersom han blir utkonkurrerad med sina 20,0 om vi antar att någon med 18,5 får tillgodoräkna sig meritpoöng. Tänk nu alla som står i kö för att komma in på läkarutbildningen . Stackars människor.

  • Herrugud! Hur länge får Sverige köra över om och om sina studenter! Detta är rent absurd att få ha sådana politiker styra över andras framtid hur som helst. NEJ! Låt ett system vara som det alltid funnits. Alla känner till värdet av 5 som högsta eller 20. Gör inte om allt från början och förkasta inte andras prestationer som de har kämpat för så hårt!

    Att någon tod studenten för 10 år sen, och väljer att plugga senare kan bero på svårigheter i livet. Personer som har valt att försörja en familj, eller råkat ut för andra händelser i livet som kräver dem anpassning. Men varför ta bort möjligheterna till en värdig utbildning??

    SKÄRPNING! Jag röstar alldrig mera på alliansen. Fy fan vilket skämt och skam!

  • Saber: Det viktiga är nog att vi fortsätter med en öppen diskussion, speciellt i bloggvärlden, så inte frågan glöms bort.

  • Saber: Jag tycker också att det är helt sjukt och orättvist!
    Niklas Henricson: Jag förstår inte heller varför man ska göra om betygssystemet till ett sådant som i grunden har orättvisa element. Var och en måste få bestämma själv när hon eller han ska börja plugga.

  • Jag blir hellre våldtagen av en fet neger än bor kvar här och ser hur Sverige fortsätter sin störda politik. Den där krantz saknar ju totalt förståelse och hänsyn. Det enda logiska skulle vara att konvertera gamla betyg också.

    Skönt att man fått jobb i Norge. Ska bli skönt att slippa vara med och se Sverige fortsätta förfall. Jäkla ungdomar som missbrukar och super varje helg. Små störda ”gansters” som hänger på ica.. Tack men nej tack.

  • Kan det bli annat än tokigt när Sveriges utbildningsminister inte har en akademisk poäng:) Det är skrattretande!!

  • Joel: Nu är du ju däremot mest en idiotisk rasist som kommer med helt onödiga kommentarer. Tråkigt när man inte kan ha en ordentlig diskussion utan att tomtar som du kommer upp ur jorden.

    Fredrik: Och du tycker att han måste ha det?

  • Jag tror alltså inte på det här! Jag har försökt inte tänka på detta men vad fan!! så där kan man ju för helvete inte göra. Det är också beviset på låg IQ när någon som är politiskt ansvarig svarar på det sättet.

  • Fredrik, jag antar att Joel skrev något som blev censurerat? Annars tar du priset för den mest lättstötta människa jag sett idag. Dock verkar du ha lite fascistiska åsikter. Är du verkligen rätt person att bestämma vilka åsikter som är ”rätt” eller vilka kommentarer som är produktiva? Kanske dags att öppna ditt sinne lite? Ut och vifta med högerhanden annars, det verkar passa dig.

    Natasha, Göran Persson gjorde om (eller r*vkn*ll*d* om man föredrar) vår skola i en EU-anpassning. Kort sagt så hade Sverige en bra, fungerande skola…vilket han ansåg att man måste åtgärda. Trots allt röstar inte intelligenta, utbildade människor på Socialbidragsdemokraterna. Det har varit lite handpåläggning för att Göran Persson totalförstörde skolan, så dagens skola är bara usel, inte urusel. Att de nu vill göra om skolan till någonting som fungerar igen, det tycker jag är positivt.
    Lyckligtvis avslutade jag gymnasiet innan ”reformen”, så jag fick i alla fall en hyfsad gymnasieutbildning; detta är en anledning till varför jag tycker en ny omstrukturering av skolan är bra. Göran Persson borde självklart bli bestraffad för det hela, men det är en annan sak.

    Lika självklart är det ett idiotiskt påfund att inte låta toppstudenter från 1-5 perioden tävla jämlikt med nya studenter. EU-gruppen har jag lite svårare att kommentera då de faktiskt inte tävlade jämlikt med oss lite äldre. På vår tid fick man inte 4-5 i betyg om man bara dök upp till lektionerna. De flesta som har haft kontakt med de yngre har nog hört historier om lärare som sätter VG (eller högre) på hela klassen eller som får order uppifrån att inte underkänna elever då skolan inte vill få rykte om att vara svår (och således inte få pengar, då eleverna söker sig till lätta skolor).

    Det finns äldre som omskolar sig (jag är själv ett exempel) och även om jag absolut inte hade bra betyg från gymnasiet så är det principen det handlar om. Nu avskyr jag orden ”kränkt” och ”diskriminering” då enbart svaga individer kan råka ut för det första och det andra är det inflation i, men självklart ska det vara lika villkor. Ingen kvotering, ingen förtur, inga extrapoäng. Till skillnad mot politiken så ska det vara kompetens som räknas. Håll politik och religion utanför områden som handlar om intelligens och kunskap.

  • Självfallet har eleverna både med gamla siffer betyget och äldre bokstavsbetyget mer att komma med vad det gäller kunskap. 1996 då den nya betygssystemet infördes hade en del lärare direkta order att inte dela ut MVG. Gör en jämförelse mellan ämnena som fanns under sen 90 tal och dagens. Både kvaliten och momenten har reducerats kraftigt. Ämnen som Teknologi och Matematik F slopades. Vissa A kurser blev uppdelade så att svårare B kurser blev delar av A kurserna. Så vill herr minister snacka om rättvisa så borde snarare gamla elevernas slutbetyg värderas högre.

  • Höjden av orättvisa! Nog borde även de med äldre avgångsbetyg kunna få meritpoäng om de har läst svåra matte- och språkkurser. En del har på grund av långvariga svårigheter i livet inte kunnat börja studera vid högskola förrän sent i livet. Själv gick jag ut gymnasiets naturvetenskapliga linje i slutet av 70-talet, då såväl matte-, fysik-, kemi- biologi-, som språkkurser (eng. och b-språk) på högsta nivå (3 åk.) var obligatoriskt. Man fick tugga i sig det, vare sig man hade lust eller inte. Det som idag kallas matematik A-E ingick i våra tre årskurser, alla avsnitt var obligatoriska, svårighetsgraden densamma. Jag vet, för jag har nyligen repeterat dessa kurser, i avsikt att kanske börja plugga igen, (javisst, sent, jag vet, men har först nu fått möjlighet på rätt gamla dar …) men det kan jag kanske bara glömma nu, om denna ”reform” går igenom. Ja, gymnasiet var en hård pluggskola då, hur det är nu kan jag ju inte veta som inte går där. Nåväl, alla ska konkurrera på samma villkor, få meritpoäng för svåra kurser, vare sig de har nya eller gamla betyg. Allt annat är djupt orättvist. Särskilt för dem som tänker söka till läkarlinjen o.dyl., vilket jag som tur är , inte tänker göra.

  • Intagningen för högskolepoäng var dock bara 1.6 på KTH Teknisk Fysik, hade man 20.0 i betyg 2000 ska det inte vara något problem att få.

    Betygsinflationen kan för övrigt tydligt ses just genom att jämföra högskoleprovsinstagningspoäng med betygsintagningspoäng. runt 2000 var det så att 1.6 i högskoleprov gav ungefär samma möjlighet att komma in som 16.0 i betyg, idag motsvaras 1.6 av 19.5 !

  • jag hör till en av dem som skulle få räkna meritpoäng? men.. vad ÄR meritpoäng, och hur får man såna? aldrig ens hört talas om dem, trots att jag tog studenten 2003.

    nån som vet?

    i övrigt tycker jag det är en idiotisk idé att införa ett sådant orättvist system. då spelar det ingen roll hur hårt de kämpade i skolan, för de kunde ändå aldrig få maxpoäng. eller för den delen få sina hyfsade poäng förvandlade till närmast undermåliga…

    dra inte undan mattan för den ansträngning folk faktiskt gjort för att komma någonstans!

  • Fan, vad dåligt!
    Är det bara de yngsta som ska få plugga vidare? De kommer ju att konkurrera ut alla andra!

  • Så länge alla sitter och accepterar eländet, kommer inget att förändras. Jag tycker vi svenskar är värda en mycket bättre minister , läs bara vad den idioten har sagt till DN. FYYYYYYYYYYFAN

Kommentera

CommentLuv badge

copyright 2008-2009 29 kvadrat